מה קורה? אני קורא

הפלא קורא כל יום

בסיפורים הכל יכול לקרות. הדרקון מדבר, הקוף שר, הילד הוא מלך והילדה יכולה להיות פיה בעלת שרביט פלאים ענקית. בזמן הסיפור אפשר להניח לרגע בצד את "הכאן ועכשיו" ולהתמסר לדמיון.

קריאת ספר לילדכם יכולה להתקיים בכל שעה ביום, זוהי שעה של רוגע ולכן כדאי להציע לילד בכל יום את הסיפור. על מנת שגם אתם וגם ילדכם תתמסר לשלווה נסו לבחור שעה ביום בה אתם יותר פנויים, לא ממהרים ולא מרגישים שהזמן דוחק, שעה שבה ילדכם פנוי להקשיב ולא מאוד עייף.

עד גיל שנתיים

עם התפתחות השפה ועד גיל שנתיים לערך, רוכש הפעוט את אוצר המילים. קצב הרכישה הוא מהיר ולרוב קיימת הבנה של השפה גם אם הילד אינו מדבר. ילדים קטנים נהנים מהצלילים, המקצב והחריזה. טווח הקשב בשלב זה מתארך הילד מסוגל להקשיב לסיפור קצר. יחד עם זאת על מנת שילדכם ייהנה מהסיפור, יהיה שותף ויצליח לשמור על הקשב חשוב לשתף את הילד, לשמוע את דעתו על המסופר ומה הוא חושב שיקרה. עידוד ושבחים על ההשתתפות יעודדו את ילדכם לקחת חלק בסיפור וירחיבו את אוצר המילים.

דוגמאות לסיפורים קלאסיים לטווח הגילאים הזה הם: "איה פלוטו" של לאה גולדברג, "איפה פינוקי?" של אריק היל, "אצו רצו גמדים" של מרים ילן שטקליס, "בוא אלי פרפר נחמד" של פניה ברגשטיין ועוד.

גילאי שנתיים עד ארבע

בגילאי שנתיים עד ארבע אנו מצפים מהקטנטנים שיצליחו לשבת לשמוע סיפור כ-10 דקות. לעיתים הם יצליחו לשמוע את כל הסיפור ולעיתים יהיו כה שקועים בעלילה וברעיונות שהם מעלים ולכן לא תצליחו לסיים את כל הספר. במקרה שלא סיימתם את הסיפור, המשיכו את הסיפור ביום שלמחרת, היזכרו בקצרה בעלילה שקראתם ביום האתמול והמשיכו את הסיפור.

ילדים בגיל זה מסוגלים לשמוע סיפור שיש בו רצף עלילתי, חשוב להראות לילדים את התמונות והאיורים ובמידה ואתם חשים שהמלל ארוך מידי, תמיד ניתן לקצרו.

קריאה יום יומית עוזרת לילד בהרחבת אוצר המילים ומאפשרת תרגול והתנסות במיומנויות השפה. מומלץ לקרוא את אותו הספר מספר פעמים. קריאה של ספר מוכר מאפשרת לילד להיות שותף פעיל ומשפרת את החוויה.

ממחקרים מראים  שככל שיש לילד חוויות ספרותיות, עם ספרים וסיפורים בגיל רך, כך הוא מוכן יותר ללמוד קרוא וכתוב.

הספרים המומלצים בגילאים אלו: "דודי שמחה" של ע. הלל, "דירה להשכיר" של לאה גולדברג, "מיץ פטל" של חיה שנהב, "שמוליק קיפוד" של ט. כרמי ועוד.

גילאי ארבע עד שש

בגילאי ארבע חמש הילדים כבר יודעים לזהות סיפור טוב, בו הדמויות מעניינות ומאתגרות אותם. הם נהנים מהשפה, מהאיורים, מרחיבים את אוצר המילים שלהם, לומדים על מבנה הספר כגון כריכה, גוף הסיפור והתחלה אמצע וסוף של סיפורים. חלק מהילדים בשלב זה מתעניינים באותיות ומפגש עם הספר מאפשר להם חשיפה והתנסות אוריינית נוספת. בגיל זה מומלץ לקחת את הילדים לביקור בספריה באופן קבוע. ביקור בספריה חושף את הילדים למגוון רחב של אפשרויות, מאפשר להם להציץ בספרים ובאיורים ולבחור את הספר שאותו הם הכי רוצים.

בגיל זה טווח הקשב של הילדים מתארך והם מסוגלים להקשיב לסיפורים ארוכים יותר. יחד עם זאת, כמו בגילאים הצעירים ניתן לקורא ספרים ארוכים יותר בהמשכים.

סיפורים שמתאימים לגילאים אלה: "אבא בורח עם הקרקס" של אתגר קרת, "איתמר מטייל על הקירות" ו"אל תדאגי רותי" של דוד גרוסמן, "אמא את אוהבת אותי" של ברברה ג'וסי ועוד.

 

קריאה מהנה!

 

 

טופס יצירת קשר

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם